Nierzadko zdarza się, że klienci wybierający olej silnikowy, podczas rutynowej wymiany pytają nas, dlaczego mają kupować drogi olej syntetyczny o konkretnym oznaczeniu podanym przez producenta, skoro na rynku dostępne są tańsze oleje mineralne. Postanowiliśmy więc przygotować krótki poradnik, w którym wyjaśnimy, czym olej syntetyczny o oznaczeniu 0W-20 różni się od taniego oleju mineralnego. Zanim jednak do tego przejdziemy, musimy poruszyć jeszcze jedną kwestię. Żeby prawidłowo zrozumieć, czym olej silnikowy 0w-20 różni się od konwencjonalnego oleju mineralnego musisz wiedzieć, czym w ogóle oleje syntetyczne różnią się od mineralnych.
Olej mineralny powstaje bezpośrednio z ropy naftowej poprzez jej destylację i oczyszczenie, z kolei olej syntetyczny powstaje sztucznie w dokładnie kontrolowanych reakcjach chemicznych, w których udział biorą substancje przygotowane konkretnie w tym celu. Dzięki temu udaje się uzyskiwać dokładnie takie właściwości oleju, jakie są wymagane przez producenta samochodu.
W przypadku omawianego oleju silnikowego 0W-20 wymagania te są bardzo restrykcyjne i trudne do uzyskania. Olej 0W-20 wykorzystuje się bowiem w bardzo nowoczesnych samochodach, takich jak hybrydy typu plug-in, czy samochodach miejskich wyposażonych w bardzo małe silniki, które mimo wszystko dysponują sporą mocą. W takich samochodach olej musi wykazywać się ekstremalnie niskimi oporami tarcia w temperaturze roboczej, ponieważ tylko w ten sposób udaje się uzyskiwać wymaganą sprawność.
Dodatkowym wymaganiem jest niemal doskonała czystość oleju. Dzieje się tak, ponieważ nowoczesne silniki uzyskujące świetny stosunek pojemności do mocy mógłby ulec uszkodzeniu lub przyśpieszonemu zużyciu, gdyby w oleju znajdował się, chociażby drobny ułamek cząsteczek o rozmiarach większych niż te przewidziane przez producenta.
Dlatego tym, co różni olej syntetyczny 0W-20 od oleju konwencjonalnego jest swego rodzaju precyzja wykonania, która pozwala mu sprostać restrykcyjnym wymaganiom, jakie przed producentami oleju silnikowego stawia nowoczesna motoryzacja.
Materiał zewnętrzny